72 pct. går på Amazon før Google

/, Tips/72 pct. går på Amazon før Google

72 pct. går på Amazon før Google

2019-03-20T10:31:09+00:00 20/03/2019|Nyhed, Tips|

E-HANDEL: Amazon er gået fra primært at være en salgskanal til også at være et effektivt redskab til at bygge sit brand. Som brand skal man derfor sørge for at være optimalt repræsenteret.

I Tyskland har Amazon 44 millioner kunder, 35 milliarder dollars i salg og en e-markedsandel på over 50 pct.

– I Tyskland er Amazon ”the go to marketplace”, og hvis man vil sælge sit brand online i Tyskland, skal man på Amazon, fortalte Thomas Aaby, CEO for Nautilus Vertriebs GmbH til vores seminar om Amazon Brand Registry den 24. januar 2019. Nautilus er en tysk virksomhed baseret i München, som specialiserer sig i at hjælpe virksomheder med at komme på Amazon og eBay.

Læs også: Din ABC til online markedspladser

Danske e-shoppere handler der også

Markedspladser er dog ikke kun populære i Tyskland. En analyse fra DI Handel fra 2018 viste, at over halvdelen af danske e-shoppere har handlet på online markedspladser.

– Markedspladserne er der, hvor kunderne er, og kunderne bruger aktivt markedspladserne til at informere sig om et produkt eller brand som led i at tage en købsbeslutning, og det er ikke kun i Tyskland, sagde Thomas Aaby.

Download hele analysen gratis: Online markedspladser 2018

I seks konkrete punkter delte Thomas Aaby sine erfaringer med at få succes som brand på online markedspladser:

  1. Produktstrategi: Sørg for at sammensætte den optimale produktportefølje ved at forstå, hvad kunderne rent faktisk søger efter
  2. Synlighed: Du skal have styr på, hvordan du optimerer din synlighed på hver platform (organisk, såvel som betalt) og sikre dig at du altid scorer rigtigt på de vigtigste søgninger
  3. Prisstrategi: Dine priser skal kunne konkurrere, men er også nødt til at være strategisk planlagt. Trafikken er f.eks. høj omkring højtider, tilbudsdage mm. Planlæg dine priser strategisk, så du kan medvirke i tilbud, når trafikken er højst
  4. Konverteringsfaktorer: Overbevis kunden om at der ikke findes noget bedre end dit produkt! Sørg derfor for at dit brand og din produktpræsentation er ”best-in-class” og hold proaktivt styr på dine produkt reviews
  5. Drift: Din infrastruktur er nøglen til en effektiv og succesfuld drift på online markedspladser. Undgå negative feedback ved at have styr på dit operationelle set-up, herunder logistik og kundeservice, så det passer med de krav og forventninger hver markedsplads og dets kunder stiller
  6. Tilgængelighed: Et udsolgt produkt har en negativ virkning på dets synlighed. Sørg for at alle dine produkter altid er på lager.

Læs også: Alt kan sælges på globale online markedspladser, men kun 10 pct. gør det