Det nu ikke et spørgsmål om Amazon åbner i Sverige, men nærmere hvornår de åbner. Virksomheder som sælger på Amazon, kan nu registrere sit brand på deres kommende svenske markedsplads.

Allerede tilbage i 2017 florede rygterne om, at Amazon ville åbne i Sverige, fordi de dengang købte domænet Amazon.se. Rygterne tog yderligere fart primo 2020, da de søgte medarbejdere til at oversætte tekster til svensk. Nu er det ikke længere løse rygter, det er blevet officielt, at de åbner deres svenske markedsplads, da brands nu kan lade sit varemærke registrere på Amazons svenske markedsplads.

Amazon følger den samme skabelon, for hvordan de har gjort på andre markeder og det er nu kun et spørgsmål om tid, før Amazon åbner på det svenske marked. Det bliver spændende at følge deres åbning og se hvordan kunderne på det svenske marked tager i mod dem og specielt om Amazon vælger at åbne med deres Prime medlemskab til deres svenske kunder.

Triumfen: Amazon Prime

Amazons styrke er deres store udvalg, lave priser og købsoplevelsen – nemt og gnidningsfrist. Det kan de tilbyde fordi de har mange sælgere fra udlandet, som de tager med sig, når de åbner i Sverige. Det springende punkt for, hvor hurtig de vil ind på det svenske marked er, hvorvidt de vil tilbyde svenskerne deres Prime medlemskab. Vælger Amazon at tilbyde Amazon Prime til svenskerne vil dette få store konsekvenser for den svenske detail- og e-handel.

Et Prime medlemskab betyder, at man får gratis fragt og hurtig levering kombineret med en underholdningsplatform, som svarer til Netflix/Spotify til en relativ lav pris (7-8 euro pr. måned i Tyskland). Prime medlemskabet er Amazons afgørende fordel til at fastholde kunderne og i USA er over 120 mill. husstande medlem, men det i Tyskland har over 17 mill. medlemmer.

Hvad betyder det for danske webshops?

Amazons opstart i Sverige betyder også, at de rykker tættere og tættere på det danske marked. I første omgang vil det ikke få de helt store konsekvenser, da danskerne allerede handler i stor stil på Amazon i Tyskland og UK. Amazon er nemlig blandt de mest foretrukne webshops for danske forbrugere. Det afgørende for danske forbrugere og virksomheder, vil være når og hvis Amazon tilbyder deres prime medlemskab til danske kunder.

Danske virksomheder bør omfavne denne mulighed for at sælge til svenskerne via Amazons svenske markedsplads. De kan teste salgskanelen og økosystemet omkring den, finde ud af hvordan Amazon fungerer forretningsmæssigt og hvordan de kan udnytte dette til deres fordel.  Ingen tvivl om at Amazon bringer yderligere konkurrence til markedet, men Amazon kan også være en nemmere vej for danske virksomheder til at sælge til kunder på nye markeder.

Omkostningsberegner

Projektet har udviklet tre økonomiske beregner, så du kan vurderer om der er et økonomisk grundlag for at sælge via online markedspladser, heriblandt Amazon.

En vurdering af en ny salgskanal kræver, at virksomheden, udover en strategisk vurdering af salgskanalen ift. virksomhedens eksisterende salgskanaler og forretning, som minimum får indblik i tre økonomiske variabler, værende:

  1. Investeringen for at komme i gang med salg
  2. Markedsføringsinvesteringen for at få adgang til kunder og omsætning
  3. De operationelle omkostninger for at drifte og håndtere ordrer

Prøv beregnerne og se om det kan betale sig for jer at sælge via Amazon