Amazon vil have deres sælgere til at udvide deres salg internationalt og tilbyder derfor de, der udvider, nedsatte abonnementspriser.

Amazon vil skærpe konkurrencen på bl.a. deres europæiske platform med et attraktivt
tilbud til eksisterende US-sælgere. Følgende brev sendte Amazon for nylig ud til alle deres aktive sælgere på Amazon US:

Dear seller,

To help you grow your business internationally, we are offering a discounted monthly subscription fee of $39.99 (see footnote 1) that will allow you to sell in 10 countries. Register now to sell in North America, Europe, Japan and India, and we will limit your total monthly subscription fee for all your accounts to $39.99, a discount of up to $89.00 per month (see footnote 2).

Follow two easy steps to take advantage of this offer:

1. Register an account to sell in a new region. If you are already registered in multiple regions, go to step 2.
2. Link all of your accounts.

Your fee discount will be automatically applied to your account starting in your next billing cycle (you will pay the full fee in each region for the first month). You can view your fee discount in the transaction details section of your Payments report.

Go to this help page to learn more and get started: https://sellercentral-europe.amazon.com/gp/help/G201841950.

Thank you for selling on Amazon.

Regards,
Amazon Services Europe

Footnote 1: Estimate based on prevailing exchange rates on May 15, 2019.
Footnote 2: Referral fees, FBA fees, Closing fees, and other fees will still apply.

Læs også: Nye rettigheder til sælgere på online markedspladser

Men hvad betyder det?

– På den ene side betyder brevet, at danske virksomheder skal ruste sig til en endnu skarpere konkurrence. Det viser dog også én af de store fordele ved at være på en global online markedsplads; at ekspansion til nye markeder bliver lettere, idet infrastrukturen på nye markeder etableres af markedspladsen, og virksomheden ikke selv skal dyrke markederne. Og det er netop derfor, at det er så vigtigt, at danske virksomheder får kendskab til markedspladser generelt, så de kan tage stilling til, hvorvidt de ønsker at benytte de eksportmuligheder, der eksisterer, siger Annette Falberg, branchedirektør DI Handel.

En analyse med mere end 800 deltagende virksomheder viser dog, at over 50% endnu ikke taget stilling til, om de synes online markedspladser er en trussel eller en mulighed, og hvad de skal gøre ved det.

Læs også: Virksomhedernes erfaringer med salg via online markedspladser

– Det er ikke nødvendigvis alle, der skal sælge via en markedsplads, men det er vigtig at forholde sig til muligheden. Vores danske virksomheder mangler kvalificeret viden om fordele og betingelser for at sælge på markedspladser, og det skal DI Handels og CBS’ projekt ”E-eksport via Online Markedspladser”, som er støttet af Industriens Fond, råde bod på. Projektet skal gøre de danske virksomheder mere opmærksomme på mulighederne. Vi skal bidrage med at give danske virksomheder mere viden om emnet, så de selv kan træffe kvalificerede beslutninger, slutter Annette Falberg, branchedirektør DI Handel.

Læs mere om projektet: Om projektet