Corona virussen COVID-19 har ramt mange lande og deres virksomheder på tværs af mange brancher. Amazon er også påvirket. På den amerikanske version af Amazon er der flere varer med en leveringstid på op til én måned, selvom varen er på lager og leveres af Amazon (FBA). Derudover oplever flere virksomheder der sælger til Amazon, at de er holdt op med at genbestille varer. Disse konsekvenser er også ved at finde vej til de europæiske markedspladser og derfor er der behov for at sælgere på Amazon revurderer situationen.

COVID-19 er for alvor begyndt at ramme USA efter dens hærgen i Asien og i Europa. Dette vender selvfølgelig op og ned på mange ting for de erhvervsdrivende. Og selvom vi hører positive historier om e-handlens sejrgang under krisen, begynder det nu at få konsekvenser også for Amazon.

Coronakrisen har i særdeleshed påvirket forbrugernes købsadfærd og derfor også Amazons kunder. Ændringen betyder bl.a. virksomheder der sælger dagligvarer, produkter der tilhører FMCG-segmentet samt ikke mindst værnemidler og andre nødvendighed produkter går forrygende tider i møde. Til gengæld vil virksomheder, der sælger produkter udenfor de nævnte kategorier, desværre gå ind i en udfordrende tid, da lagerførte varer hos Amazon er begyndt at få leveringstider på optil én måned. Derudover forlyder det, at Amazon er holdt op med at genbestille varer hos Vendors (virksomheder der sælger direkte til Amazon).

Det betyder med andre ord, at varerne enten er blevet nedprioriteret af Amazon eller at Amazon pga. af restriktionerne fra det amerikanske embedsværk har måtte ændre i deres arbejdsgange. Der er desværre ingen officielle udmeldinger fra Amazon til, hvorfor udvalgte varekategorier oplever denne lange levereringstid. Et besøg på Amazon.com vidner om, at varer (fx et legetøj til baby) de har på lager og distribuerer har en leveringstid på 25 dage.

Analyse fra europæiske sælgere bekræfter tendensen

Udfordringen er dog, at denne tendens/situation også er begyndt at ramme Amazons europæiske markedspladser. En undersøgelse af Sellics.com’s kunder  bekræfter, at COVID-19 påvirker Amazon. Her er de overordnede findings fra deres analyse:

  • 58% af de adspurgte Amazon sælgere tror på, at forbrugerne vil øge deres e-handel, mens 32% siger at forbrugerne generelt forbruger mindre på grund af krise/recession.
  • På trods af sælgernes positive forventninger til e-handel generelt, så har 50% af Amazon sælgerne oplevet et fald i deres Amazon omsætning, mens 23% har oplevet en omsætningsstigning.
  • Spurgt ind til sælgernes oplevelse af Amazons logistik, svarer 50% af sælgerne, at de oplever en stigning i leveringstiden fra Amazon, mens 5% af sælgerne oplever kortere leveringstid.
  • Fra marketingsiden oplever 35% af sælgerne et fald i deres Amazon marketingperformance og dermed et omsætningsfald. Dog oplever 19% en omsætningsstigning.
  • Konsekvenserne af sælgernes marketingperformance har således betydet, at 12% af sælgerne helt har stoppet deres marketingaktiviteter i Amazon, mens 42% forventer at nedskalere deres marketingbudget hos Amazon. 50% af sælgerne forventer ingen ændringer af deres marketingaktiviteter på Amazon

Læs hele analysen her

Forslag til hvad du kan gøre

Sælger din virksomhed via Amazon bør du derfor vurdere hvorvidt dine produkter vil blive ramt og i givet fald hvad dine alternativer er. Det kan være at du skal skrue ned på markedsføringen fordi efterspørgslen er faldet. Det kan være at der er så stor efterspørgsel på dine varer, at du er nødt til at finde erstatningsvarer. Det kan være at du skal overveje  at skifte fra FBA til FBM på udvalgte varer, fordi Amazon ikke kan/vil levere på samme niveau som du kan.

Her er nogle forhold som du kan tage udgangspunkt i:

  1. Hvad er efterspørgslen af dine varer?
    1. Start med at finde ud af hvad efterspørgslen er for dine varer/varekategorier. Hvordan ser søgeords trends og salgsdata ud?
    2. Sælger du FBA bør du følge med i dine varers (og konkurrenternes) leveringsdatoer hos Amazon
    3. Hvordan performer dine Amazon annoncering?
  2. Hvad er lager situationen af dine varer?
    1. Har du nok varer på lager hos jer selv?
      Hvis nej, hvordan kan du så undgå udsolgt på Amazon?
    2. Hvis, du sælger FBA: Har du nok varer på lager hos Amazon?
    3. Hvis, du sælger FBA og overvejer at skifte til FBM: Kan din virksomhed selv klare pluk og pak af ordrer?
  3. Hvad er leverancesituationen for din virksomhed? (FBA vs FBM)
    1. Kan din distributør fortsat levere til udlandet uden forsinkelser?
      Hvis nej, så skal du huske at rette leveringstiden i Amazon for at undgå kundeklager.
    2. Hvis du sælger FBA: Kan din distributør fortsat levere til Amazon uden forsinkelser?
    3. Hvis du sælger FBA: Har Amazon forsinkelser på at gøre varerne salgsklar efter leverancen?

Hvad du præcis skal gøre er afhængig hvad markeds og leverings situationen er for dine varer/produkter. Der er desværre ikke ”one size fits all” under Coronakrisen. Har du adgang til en Amazon ekspert vil det være en fordel at konsultere situationen med dem.