Bitcoin og kryptovaluta har i mange år været bannerførende for blockchainteknologien, men siden 2018 er interessen for blockchains øvrige anvendelsesmuligheder blandt handelsvirksomheder steget markant. Blandt etablerede handelsvirksomheder er det især fødevaresikkerhed,  loyalitetsprogrammer samt autenticitet og produktsikkerhed, der er afsøgt som use-cases med blockchain som underliggende teknologi. Også decentrale markedspladser er en populær use-case, fordi teknologien muliggør handel ml. sælgere og købere uden mellemmand og sparer dermed salgskommissionen.

Handelsvirksomheder opererer i et økosystem, hvor transparens på tværs af aktører i stigende grad bliver efterspurgt af både virksomheder og forbrugere. Blockchainteknologi er et ideelt teknisk fundament for at skabe stærkere informationsdeling mellem aktører i et netværk, der ikke stoler på hinanden, og teknologien kan derfor blive et vigtigt element i den fremtidige infrastruktur for handelsvirksomheder og deres værdikæder. Blockchain har siden 2018 vakt globale handelsvirksomheders interesse, og der er god grund til at antage, at teknologien har et stort potentiale for handelsvirksomheder verden over.

Blockchain i Business og Dansk Design

Projektet ”Blockchain i Business og Dansk Design” har derfor til formål at afdække mulighederne med Blockchainteknologien for danske handels- og designvirksomheder. Som led i projektet har det i samarbejde med Deloitte foretaget en analyse af use-cases, der kunne have forretningsmæssige interesse for danske virksomheder.

I den indledende analyse er der identificeret 20 udvalgte use-cases, der har relevans for handelsindustrien og falder ind under følgende tre overordnede kategorier:

  1. Kunder – forbedring og beskyttelse af kundens oplevelse
  2. Værdikæde – forbedring og effektivisering af værdikæden
  3. Betalinger og kontrakter – forbedring af transaktionsprocesser og sikring af validitet for implementerede kontrakter

Online markedspladser uden salgskommission?

Under kategorien ”Værdikæde” er en specifik use-case nævnt som er interessant for os, der arbejder med online markedspladser, nemlig decentrale markedspladser.

Sagen er den, at Blockchain er den ideelle teknologi til at skabe decentrale markedspladser, hvor købere og sælgere kan handle uden en central mellemmand, der tager gebyr (læs salgskommission) for handlen. Med indbyggede ricardianske kontrakter og escrow services er begge parter sikrede i de decentrale handler.

Ved nærmere research viser det sig, at decentrale markedspladser er et populært use-case blandt startup virksomheder. Der eksisterer en hel række af virksomheder, der kæmper for at blive den førende blockchainbaserede markedsplads. Den mest succesfulde er til dato OpenBazaar, men Syscoin og Origami har ligeledes vundet popularitet. Dertil har BTU Protocol fået en del opmærksomhed grundet deres samarbejder med større aktører indenfor hoteller og biludlejning, der med tiden kan udvides til mindre og private serviceudbydere.

Er de decentrale markedspladser enden for hvorledes vi kender markedspladserne i dag?

Gense webinaret: Få indblik i andre use cases med blockchain for handelserhvervet

Projekt ”Blockchain i Business og Dansk Design” afholdte et webinar tirsdag d. 5. maj om blockchainteknologiens potentiale for handelsvirksomheder i den samlede værdikæde. I webinaret gives en kort introduktion til teknologien set fra et handelsperspektiv, hvorefter handelsspecifikke use cases præsenteres sammen med et overblik over, hvilke use cases globale handelsvirksomheder indtil nu har investeret i.

Deltagerne fik bl.a. indblik i teknologiens modenhed i branchen samt en forståelse for, hvad teknologiens potentiale er for dig og din virksomhed.

Du kan gense webinaret HER

Kort om ”Blockchain i Business og Dansk Design”

Blockchainteknologien kan adressere flere af FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling og understøtte en øget globaliseret handel. Men hvordan skaber man forretning med blockchain? Det undersøger vi i projekt ”Blockchain i Business og Dansk Design”.

Formålet med projektet er at give danske virksomheder, deres leverandører og kunder kompetencer til at tage strategiske beslutninger om valg, implementering og inkorporering af blockchainteknologi i deres hovedaktiviteter, heriblandt de handelsmæssige aktiviteter.

Derudover har projektet også til formål at udvikle praktiske værktøjer til danske livsstils- og designvirksomheder, så de kan tilslutte sig blockchain og IoT for bedre gennemsigtighed, sporbarhed og garanteret ægthed i deres forsyningskæde fra producenter gennem mellemhandlere og til forbrugere.

Projektet er et samarbejde mellem Institut for Digitalisering på CBS, Lifestyle & Design Cluster og DI Handel. Projektet er fondet af Industriens Fond.

Læs mere om projektet her.