Furnhouse vandt i 2015, 2016 og 2017 Børsens ”GAZELLE” pris som Danmarks hurtigst voksende virksomhed, derfor besluttede Furnhouse ApS at tiden var inde til at flytte forretning online. De valgte i stedet for egen webshop at drive handel via online markedspladser. De er i dag på 3 forskellige online markedspladser og e-eksporten udgør en stor andel af omsætningen.

Furnhouse er en mindre dansk-baseret møbelforhandler og importør, der er etableret i 2009 og som primært importerer varer fra fjernøsten til Europa. Siden maj 2019 har Furnhouse ApS solgt deres varer via Fruugo.com, Amazon og Wayfair. Lucie Kimlova er Head of International Sales hos Furnhouse ApS. Hun fortalte om Furnhouse’s rejse til online markedspladserne ved ”Meet Amazon and seven other online marketplaces” den 4. februar i Aarhus, Danmark.

E-handel har ændret virksomheden

Fra at forhandle udelukkende via fysiske butikker, er Furnhouse begyndt at sælge online via markedspladserne og Lucie forklarer:

Vi ønsker at fortsætte med at opbygge vores internetsalg, og forventer at omsætningen vil være delt 50/50 mellem detailsalg og internethandel inden for fem år.” I 2019 er cirka 10% af Furnhouses omsætningen fra internethandel. “E-handel” har ændret forretningen ret markant”.

For Furnhouse har det at flytte forretningen online betydet, at de har ansat en ekstra medarbejder, at de er blevet bekendt med nye værktøjer, forandringer i afregningsmetoderne og – vigtigst af alt – at tilpasse sig e-markedspladsernes krav.

Vi var nødt til at skabe et fuldkomment nyt indhold for vores produkt, herunder detaljeret information, nye billeder af produkter og virksomhed”, siger Lucie. ”Vi har været nødt til at være opmærksomme på krav til emballering, vi har måtte opbygge et logistiksystem til helt anderledes leverancer, hvilket bestemt har haft en effekt på den stigende omsætning.

Vigtigt at kunne komme i kontakt med markedspladserne

At etablere sig på en e-markedsplads kræver en indsats, men er Lucie ikke i tvivl om, at online-handel bringer fordele for en hurtigt voksende virksomhed som Furnhouse. Blandt dem nævner hun “antallet af kunder det er muligt at nå ud til” og ”de hundredevis af muligheder for hvordan og hvor man kan sælge”.

Lucies bedste råd til andre i lignende situation, der leder efter en online markedsplads? ”Det er uden tvivl, at sørge for at komme i kontakt med de fysiske personer bag markedspladsen – ofte er man kun i kontakt med systemer.

Få hjælp hos Udenrigsministeriet

Via Udenrigsministeriets program havde Lucie mulighed for at chatte med leverandørerne og forstå deres forskellige krav. Fysiske møder med repræsentanterne hjalp hende med at nedbryde sprogbarrierer og til at vælge den e-markedsplads, der var den rigtige for Furnhouse.

Udenrigsministeriets ”the Trade Council’s” eksport program kan hjælpe jer til at møde og interagere med en lang række e-markedspladser, så I bliver i stand til at vælge præcis den rigtige!

Læs mere: https://storbritannien.um.dk/the-trade-council/projects/e-commerce/