Om projektet

/Om projektet
Om projektet 2018-11-21T09:05:10+00:00
  • Industriens Fond
  • DI Handel

Baggrund og formål

Danske virksomheder skal være bedre til at drive eksportsalg via digitale kanaler. Ifølge Danmarks Statistik udgjorde danske virksomheders samlede omsætning via web-salg til udlandet blot 2%, hvilket placerer Danmark på en 26. plads i Europa. Online markedspladser forventes at blive en vigtig salgskanal i fremtiden og det er derfor vigtigt, at danske virksomheder får kvalificeret viden om disse og værktøjer/metoder, så de kan træffe en forretningsmæssig beslutning om, hvorvidt de ønsker anvende disse.

Projektets formål er derfor:

  • at ruste danske virksomheder med viden og kompetence til at træffe kvalificeret beslutning om, hvorvidt de ønsker at drive salg via online markedspladser
  • at tilvejebringe værktøjer/metoder, så virksomhederne lettere kan sælge via online markedspladser

Målgruppe og aktiviteter

Projektets målgrupper er danske B2B virksomheder (producenter og handelsvirksomheder), der potentielt kan afsætte produkter på online markedspladser og gælde såvel iværksættere som etablerede virksomheder, både med og uden etableret e-handel.

Projektet indeholder 7 aktiviteter der skal bidrage til at højne virksomhedernes vidensniveau om online markedspladser.

  1. Kortlægning af danske virksomheder holdning til og barriererne for at e-eksportere via online markedspladser
  2. Kortlægning af de potentielle online markedspladser for e-eksport i 12-15 udvalgte eksportmarkeder
  3. Udvikle værktøj til at afklare virksomhedens forretningsmæssige konsekvenser til e-eksport
  4. Udvikle værktøj til at matche potentielle online markedspladser ift. virksomhedens forretning
  5. Design og udvikling af e-eksport platform
  6. Udvikle forretningsguide for e-eksport på online markedspladser
  7. Formidling af best business e-eksport cases

Hele projektet og dets aktiviteter forventes at være afsluttet inden udgangen af 2020.

Har du spørgsmål til projektet er du velkommen til at kontakte os.

Projektgruppen

Jan Damsgaard
Jan DamsgaardProfessor og institutleder
Professor Jan Damsgaard er institutleder for Digitalisering på CBS, Copenhagen Business School. Jan har en ph.d. i informationssystemer og en kandidatgrad i datalogi og psykologi fra Aalborg Universitet. I 2014 udpegede Danmarks Tekniske Akademi Jan til Digital Vismand, og Jan er medlem af Statsministerens Disruption Council.
Annette Falberg
Annette FalbergBranchedirektør
Annette Falberg er branchedirektør i DI Handel og har arbejdet med e-handel i næsten 20 år bl.a. med ansvar for etablering af Coop Danmarks Nettorvet. Annette har en MBA i e-business og sidder i dag i regeringens Vækstteam for handel og transport samt IT sikkerhedsråd.
Jonas Hedman
Jonas HedmanLektor
Jonas er lektor ved Institut for Digitalisering, CBS. Han har en ph.d. i informationssystemer fra Lund Universitet, Sverige, på ERP Systems og forretningsmodeller. Hans forskningsinteresse vedrører den digitale transformationsvirksomhed og samfund.
Tevin Lac
Tevin LacChefkonsulent
Digital købmand og uddan cand.merc. fra CBS. Har siden år 2000 arbejdet med e-handel og e-eksport hos Coop Danmark og Royal Copenhagen og har berørt alt fra konceptudvikling til kravspecifikation til implementering.
Thomas Jensen
Thomas JensenAdjunkt
Thomas er adjunkt ved afdelingen for Digitalisering, Copenhagen Business School. Thomas har industri erfaring fra en række danske og udenlandske virksomheder.
Louise Harder Fischer
Louise Harder FischerAdjunkt
Louise Harder Fischer er adjunkt på CBS, Institut for digitalisering. Hun er oprindeligt uddannet cand.merc.dat og har en PhD fra IT-Universitetet i København. Louise har skrevet en række White Papers til industrien samt undervisningsbøger til erhvervskademi- og profesionsuddannelserne. Derudover har hun skrevet cases til undervisning på videregående uddannelsesniveau. Louise har været freelance Journalist på Politiken Computer og Eurowoman. Louise primære opgave i projektet er at skrive virksomhedscases.

Associerede partnere

Klaus Andersen
Klaus AndersenCEO, YouWe
Teknologiske nybrud vender op og ned på etablerede brancher og gennemhuller gamle forretningsmodeller. Det giver nye, digitale forretningsmuligheder. Og intet optager Klaus mere end netop det. Klaus er Integrations- og platformsnørd og har en kandidat i IT. Han har siden 2014 drevet YouWe som bygger e-eksport platformen.