Sådan kom Dukada ApS i gang på Amazon

/, Tips/Sådan kom Dukada ApS i gang på Amazon

Sådan kom Dukada ApS i gang på Amazon

2018-05-01T15:02:50+00:00 06/03/2018|Case, Tips|

Hvis din virksomhed ikke allerede er i gang på Amazon, er det måske fordi det er svært at komme i gang. Et nyt projekt skal hjælpe flere danske virksomheder ud på internettets markedspladser, men Dukada Aps er der allerede.

Skrevet af Lotte Malene Ruby, DI Business

– Du skal bare turde gøre det – det er slet ikke så farligt, siger Jakob Dahl Thomsen, der er adm. direktør i Dukada ApS, en startupvirksomhed på Scion DTU i Lyngby, som producerer medicinske hjælpemidler til diabetespatienter.

Virksomhedens produkter sælges primært B2B via forhandlere i Danmark og en del andre EU-lande. Siden efteråret 2017 har de også været til salg på Amazon på alle dets europæiske platforme. Og det betyder, at endnu flere privatkunder uden for Danmark har let ved at finde og købe produkterne på velkendte og tillidsvækkende betingelser.

– Jeg mener, at det er en meget stor fordel for især små og mellemstore virksomheder, at de via markedspladser som for eksempel Amazon kan få en webshop, der er troværdig uden for Danmark. Her færdes kunderne allerede og ved, hvordan det fungerer, fortæller Jakob Dahl Thomsen, som for tiden overvejer, hvilke andre online markedspladser, der kan være relevante for Dukada.

– Vi oplever allerede en klar fremgang i salget til private kunder via Amazon, men vi kan også se, at salget afhænger meget af den marketing, vi laver på blandt andet Facebook. Marketing og tilstedeværelse på den rette platform hænger tæt sammen, siger han.

Startfasen kan være svær

Det var Jakob Dahl Thomsen selv, der fandt på, at Dukada også skulle sælge sine produkter via Amazon. Men der var et godt stykke vej fra idé til succes.

– Hvis du allerede har erfaring med online markedspladser, er det sikkert relativt enkelt at gå til, men vi sprang ud i det på bedste ”trial and error” vis, siger han.

Heldigvis havde Dukada to studentermedhjælpere fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), der havde digital media og marketings ekspertise, og fik ansvaret for opgaven. Ved fælles hjælp fik de virksomhedens eksisterende webshop og Amazon til at spille sammen.

Beholder egen webshop

Dukada har bevaret sin egen webshop, der i princippet leder kunderne til Amazon. Det er smart fordi, det vil være meget enkelt at revitalisere webshoppen, hvis forholdene omkring Amazon skulle ændre sig, forklarer Jakob Dahl Thomsen.

– Det har været en spændende og lærerig proces, men det tog også tid. Fordi vi sælger medicinsk udstyr – og fordi vi både er producent og forhandler, var der en del dokumentation og administrative forhold, der skulle falde på plads. For andre vil det måske være nemmere, mener Jakob Dahl Thomsen.

Til gengæld var de tekniske udfordringer til at overse, fordi virksomhedens relativt nye webshop allerede var kompatibel med Amazon. Derfor undgik Dukada ApS nogle af de forhindringer, som andre virksomheder kan løbe ind i.

Projekt skal bidrage med vigtig viden

Dukada Aps er med sit salg på Amazon lidt af en undtagelse. Kun to procent af danske virksomheders salg kommer fra websalg til udlandet, og Danmark er kun på en 26. plads i EU, når det gælder digital omsætning til udlandet.

Der en mange holdninger og ikke så meget viden om konsekvenser, fordele og ulemper ved at sælge via on-line markedspladser, forklarer Annette Falberg, som er branchedirektør i DI Handel.

– Det er først og fremmest mangel på viden om, hvilke markedspladser der findes, hvordan online markedspladserne fungerer, og hvordan man laver en realistisk business case hvis man beslutter sig for at sælge via denne platformen, der holder de danske virksomheder tilbage, siger branchedirektøren.

Derfor er DI Handel gået sammen med Copenhagen Business School (CBS) og Industriens Fond om projektet ’E-eksport via online markedspladser’, som skal sikre de danske virksomheder en robust og tilstrækkelig viden om markedspladser, så de kan beslutte, om de vil tage denne salgskanal i brug.

– Online markedspladser er et tveægget sværd. Det er både en hård konkurrent og et stort potentiale for dansk erhvervsliv. Derfor er det kærkomment, at Industriens Fond går ind i det her projekt med 8,8 millioner kroner, så vi kan indsamle den manglende viden, så beslutningsgrundlaget bliver så optimalt som muligt for vores virksomheder, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel.