Virksomheders modenhed med e-eksport er forskellig. Ud fra virksomhedens kendskab til og erfaringer med e-eksport via online markedspladser kan dens modenhed i forhold til e-eksport opdeles i fem niveauer:

  1. Intet kendskab
  2. Vidende
  3. Planlægning
  4. Igang
  5. Optimering

Udfra projektets erfaringer har vi udfra hvert trin angivet de potentielle aktiviteter, som kan hjælpe virksomheden videre op på næste trin:

Fra trin 1 (Intet kendskab) til trin 2 (Vidende)

Fra trin 2 (Vidende) til trin 3 (Planlægning)

  • Kortlæg og udvælg eksportmarkeder
  • Find relevante online markedspladser
  • Er virksomhedens (og konkurrenternes) produkter allerede til salg på de udvalgte online markedspladser?
  • Kan det betale sig for jer at sælge på online markedspladser? Beregn jeres cost/benfit
  • Læs om vejledning i at komme i gang med e-eksport via online markedspladser på Sælg via online markedspladser (projektet har bidraget)
  • Kontakt evt. Erhvervshusene for hjælpe og evt. fonding. SMV:Digital ordningen fx støtte jeres e-eksport projekt finansielt
  • Er virksomheden klar til e-eksport? Prøv denne Amazon test, som vi har udviklet i samarbejde med You/We

Fra trin 3 (Planlægning) til trin 4 (Igang)

  • Find kompetente ressourcer både intern som ekstern
  • Kom i gang med e-eksport af de første produkter på den første onlinemarkedsplads
  • Registrer varemærker, hvis virksomheden har rettigheder som skal beskyttes.
    • Kender i jeres rettigheder på online markedspladser? Brand og varemærke registrering kan være en fordel, læs mere om e-Shoes erfaringer.
    • Med jeres brand og varemærke registrering kan onlinemarkedspladser beskytte mod kopister, læs mere om Sprouts erfaringer.

Fra trin 4 (Igang) til trin 5 (Optimering)

  • Overvåg salget og indtjeningen
  • Forstå hvordan online markedspladsens algoritme fungere
  • Arbejde med annoncering på onlinemarkedspladser
  • Tilpas forretningsprocesser
  • Automatiser IT f.eks. vha Saleship
  • Udvid til flere eksportmarkeder og flere onlinemarkedspladser