Amazon har fyret op under The Army Painters salg. 2 nye medarbejdere ansættes hver uge for at følge med efterspørgslen i 56 lande.

The Army Painter sprøjter specialmaling fra fabrikken i Skanderborg ud til spil-glade børn og voksne i hele verden.

Med Amazon som salgsplatform er omsætningen fordoblet i det udfordrende Corona-år 2020. Medarbejdertallet er i samme periode skudt i vejret fra 21 til 75. Og en håndfuld nye medarbejdere starter hver uge.

Det har i den grad givet bonus, at The Army Painter har brugt et år på at forberede deres entre på Amazon. Den første måned på platformen omsatte virksomheden for en million kroner.

Men ikke nok med det, for samme måned blev omsætningen i detailhandlen i de europæiske lande også fordoblet. Fordi nye kunder havde opdaget produkterne på Amazon.

“Den lille franske dreng, som pludselig kunne læse om vores maling på hans eget sprog og se flotte billeder, strøg ned i den lokale butik. Og hvis han keder sig her i Corona-tiden, kan han købe et spil i butikken og hygge sig med at male det”, siger direktør Bo Penstoft.

Gennem 13 år har Bo Penstoft forvandlet sin hobby til en særdeles solid forretning. Han har skabt et brand i en nørde-niche og fået spil-entusiaster i hele verden til at foretrække specialmaling fra The Army Painter til deres figurer fra Star Wars og Dungeons og Dragons spil.

Selv Disney har blåstemplet produkterne, som udvikles, produceres og sendes afsted til hele verden fra et nybygget domicil på 4000 kvm i Skanderborg.

Vækstkurverne er stejle, og de er stukket endnu mere af, siden virksomheden besluttede at sælge deres 250 produkter på Amazon. To år efter virksomhedens entré på Amazon, kommer 40 procent af salget derfra.

Amazon kan være med til at udbrede kendskabet til danske produkter, mener Bo Penstoft. Og anbefaler andre virksomheder – også små – at sælge på Amazon. Men det kræver en helhjertet indsats.

“Vi lagde vores marketingafdeling ned i et år for at blive klar til Amazon. Vi tog flotte fotos og skrev fede tekster om alle 250 produkter og oversatte til seks sprog”, siger Bo Penstoft.

The Army Painter er nu f.eks. på tysk Amazon, på engelsk, italiensk, spansk og hollandsk. Hvert produkt har en produktside på Amazon kaldet en listing, og 50 af dem sælger godt.

Gå i krig med Amazon men gør det velforberedt og helhjertet, lyder den klare holdning hos Bo Penstoft. Hvis virksomheder investerer tid og penge i det, er der mange, mange flere kunder at få i tale.

Han advarer om at vælge Amazon fra og ikke lægge produkter op, for så vil andre gøre det.

“Som virksomhed er det vitalt, at du selv har kontrol med, hvordan slutbrugerene af dine produkter ser dem. Præsentationen skal være så god som overhovedet mulig. Hvis du ikke selv starter en produktside på Amazon, gør andre det for dig. Og så har du mistet kontrollen med dit produkt”.

Derfor besluttede virksomheden selv at lægge alle produkter op på Amazon og starte med den amerikanske.

“Det handler om at finde ud af, hvor ens virksomhed passer ind i Amazons strategi. Vi brugte et år på at analysere dem, der klarer sig godt på Amazon, for at lære at gå all in. Du har ikke råd til at lade være”, lyder det fra Bo Penstoft.

En stormvind vil vælte ind over danske virksomheder med Amazon, mener han. Og det er afgørende at udnytte de nye muligheder og ikke lukke øjnene for giganten.

The Army Painter er selv ved at gøre sig klar til at bygge en ny fabrikshal mere for at efterkomme efterspørgslen på Amazon

Læs mere om The Army Painter her