Mandag den 20. maj 2019 afholdte CBS og DI Handel en konference i projektet ”E-eksport via globale online markedspladser”, hvor alternativerne til Amazon blev præsenteret for over 160 virksomheder. Derudover præsenterede UM partnerskaber med udvalgte online markedspladser.

Alle snakker om Amazon som online markedsplads, men der findes mange flere. Ifølge en analyse fra projektet anvender kun 24 pct. af handelsvirksomhederne, der sælger via online markedspladser, Amazon til e-eksport. Konferencen har derfor haft til formål, at præsentere danske virksomheder for andre markedspladser, da analyser fra DI Handel viser, at e-handel og eksport kan løfte virksomheders indtjening op i mod 216 pct.

Læs også: E-handels betydning for indtjening

Fordele til danske virksomheder

Som et led i regeringens SMV:Digital projekt har Udenrigsministeriet udpeget e-handelseksperter for 4 strategiske e-handelsmarkeder, nemlig UK, US, Tyskland og Kina. Disse e-handelseksperter skal hjælpe danske virksomheder med at forstå og komme ind i respektive eksportmarkeder ved at tilbyde rådgivning og indsigt. Derudover er det også eksperternes opgave at danne partnerskaber med vigtige serviceproviders i de givne markeder, f.eks. logistik, distribution, betalingsformidling, markedspladser etc.

Læs også: SMV Digital 

På konferencen løftede UM’s fire eksperter derfor sløret for de første partnerskaber med flere vertikale online markedspladser, såsom Wayfair, Newegg og Fruugo. Her er, hvad virksomhederne kan forvente gennem aftalerne:

  • Salgsfremmende initiativer og markedsføringsmuligheder på udvalgte online markedspladser
  • Reduceret ”comission fees” i udvalgte online markedspladser
  • Dedikerede kontaktpersoner i udvalgte online markedspladser.

De endelige aftaler vil blive offentliggjort snarest her på siden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheden direkte i din indbakke

Tilmeld dig her: Modtag vores nyhedsbrev

Udover ovenstående partnerskaber med online markedspladser er det også hensigten, at e-handelseksperterne fra UM hjælper med at udvikle og implementere e-handelsstrategier på deres respektive markeder. Ordningen med eksperterne er således til gavn for erfarne virksomheder som virksomheder, der skal i gang med e-handel.

Kort om Wayfair og Newegg

Kort om udvalgte online markedspladser, som blev præsenteret på konferencen:

  • Wayfair er en af de største onlineforhandlere og markedspladser med fokus på boliginteriør og -udstyr. Sortimentet er over 10 mio. produkter fra 10.000 leverandører og tiltrækker over 36 millioner aktive kunder årlig. I 2017 genererede Wayfair 4,7 mia. USD i omsætning, hvilket er 1,3 mia. USD mere end året før. Wayfair har udover deres primære site også 4 andre sites; Joss & Main, All Modern, Birch Lane og Perigold, der hver især har forskellige kundesegmenter.
    Læs mere: Wayfair.co.uk
  • Newegg startede i 2001 som onlineforhandler af computerhardware og forbrugerelektronik. I 2010 blev Newegg omdannet til en markedsplads og genererede over 2,5 mia. kr. i omsætning i det første år. I 2017 havde den over 32 mio. registrerede brugere og sælger til 50 lande. Kategorier med det bedste årlige salg er forbrugerelektronik, kontorartikler og pc udstyr. Newegg er rettet mod forbrugermarkedet (B2C), mens Newegg Business er rettet mod de professionelle indkøbere (B2B).
    Læs mere: Newegg.com